Konsumenträtt

Jag vet inte ens om det finns egentligt intresse för att veta vad du har för rättigheter som konsument, kanske är det något ni själva googlar om det behövs. Nåväl, jag kan ändå dela med mig lite för det inträffar relativt ofta att jag märker hur lite folk känner till sina rättighter och hur lite butikerna känner till sina skyldigheter.

Mitt första exempel är helt verkligt, för det handlar om mig själv. Jag köpte skalkläder till kidsen på Lager 157, så långt allt väl. Tills vi förra helgen såg att en tryckknapp lossnat på Lovisas jacka. Inte okej på en jacka som är använd ett fåtal gånger. Det blir givetvis reklamation i det fallet. Reklamera gör man direkt till butiken inom skälig tid. Skälig tid är ju ett flytande begrepp, men inom två månader från att felet uppstod är vad som avses med skälig tid i det hr fallet.
Hemma hittade jag inget kvitto, men ärligt talat behövs inget heller. Det är det som är det fina med att reklamera en vara, man lämpar över en hel massa ansvar på butiken.
Nåväl, jag gick in med jackan och påtalade felet, jag upplyste tjejen om att jag inte hade något kvitto, men att det gäller en reklamation och då behövs inget kvitto. Hon såg ganska ställd ut och undrade vad hon skulle göra. Jag sa att hon kan laga jackan eller byta den, det är upp till butiken, jag struntar i vilket bara det slutar med att jag har en hel jacka. (Inser hur himla otrevlig jag låter när jag skriver, men jag lovar, jag var trevlig.)
Då hon inte verkade särskilt van vid att hantera reklamationer frågade hon om jag ville ha avdrag på priset. Nej, allt jag ville ha var en hel jacka. Och eftersom hon inte visst vad hon skulle göra fick jag hämta en ny jacka. End of story. Fast hon påpekade en extra gång att jag måste ha kvitto.

Nej, det behövs inget kvitto vid en reklamation. En reklamation är när det har uppstått något fel på varan och den är använd enligt instruktionerna.

Det finns även något som kallas öppet köp. Vad säger lagen om det? Inte ett dugg faktiskt. Öppet köp är ingenting du som kund har laglig rätt till. Butiken kan lämna öppet köp för att vara hygglig. I de fallen ska reglerna för det finnas på kvittot.

Men hur fungerar det när man handlar på nätet, eller kanske blir uppringd av en telefonförsäljare då? Då har man en ångertid på sig. Den är 14 dagar från det att du har mottagit varan eller informationen om tjänsten (tex ett telefonabonnemang). Du kan dock inte skicka tillbaka en vara du använt och sen hävda att du ångade dig. Lika lite som du kan köpa ett par kalsonger, använda dem och sen lämna in dem på öppet köp.

Hoppas att det var till hjälp och att du kommer känna att du har lite mer koll i shoppingdjungeln.

This entry was posted in Övrigt. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

* Copy this password:

* Type or paste password here:

123,330 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>